Dziesięć

10 tytułów, które chciałbym zobaczyć w Polsce w wersji papierowej

Featured imageKażdy z nas ma w swoich ulubionych tytuły, które chciałby w rodzimym tłumaczeniu kupić. Oczywiście wydawnictwa prześcigają się co chwilę w ogłaszaniu nowych tytułów, które to dzielnie krwią i potem dla nas wywalczyli, jednak nie do końca jestem z nich tak zadowolony, jak większość komentujących osób.

W wpisie tym, postaram się przedstawić 10 swoich propozycji, które chciałbym zobaczyć w Polsce. Nie są to pozycje, które są murowanymi hitami i wydawnictwa będą się o nie biły nagle, ale wybierałem je pod kątem rozrywki, jaką mi one zapewniły i chciałbym ponownie przeżyć zawarte w nich historie Samych propozycji było znacznie więcej, ale nie chciałbym tworzyć ogromnego wpisu, którego nawet mi samemu nie będzie się chciało czytać.

 

  1.  Fairy Tail 

Volume1cover

Rok: 2006

Autor/Rysownik: Mashima Hiro

Gatunek: Action, Adventure, Comedy, Drama, Ecchi, Fantasy, Shounen

Ilość tomów: 47+

Manga autorstwa Hiro Mashimy, opowiadająca o perypetiach magów Lucy i Natsu z gildii Fairy Tail. Poznajemy ich w momencie, gdy Lucy ucieka z domu w pogoni za marzeniami, by tak jak jej matka zostać słynnym magiem oraz dołączyć do gildii magów Fairy Tail. Podczas swojej wyprawy spotyka Natsu, który wraz swoim towarzyszem – kotem Happym – poszukuje swojego ojca Igneela. Przez splot różnych wypadków Natsu proponuje Lucy by ta dołączyła do gildii – tu niespodzianka – Fairy Tail. 

Podczas pierwszego czytania irytowało mnie bardzo, że manga ta mocno mi przypominała serię gier, w którą „przegrałem” ponad 200 godzin w każdą część (chodzi tutaj o Monster Hunter), ale nie było to tak mocne by mnie odrzucić, włączałem kolejne odcinki anime i nagle coś „zaiskrzyło” do serii. Po którymś odcinku polubiłem ten tytuł i zacząłem czytać mangę gdyż wyprzedzała fabularnie anime.

Autor tworzy świetne rysunki i mimo iż nie jest to fabularny majstersztyk, to jednak wciąga i czyta się to rewelacyjnie.

Wydawnictwo JPF przymierzało się do wydania tej serii i istnieje wiele teorii dlaczego tego nie zrobiło, a szkoda, bo kupiłbym.

Pojawiają się także spin-offy. Pierwszy z nich to Fairy Tail Zero, opowiadający o założeniu gildii Fairy Tail autorstwa Hiro Mashimy. Kolejny to Tale of Fairy Ice Trail opowiadający o młodym Grayu Fullbasterze i jego przygodach przed dołączeniem do gildii Fairy Taile. Następnym jest Fairy Tail: Blue Mistral opowiadający historię Wendy Marvell i jej wyprawie do doliny smoków. Ostatnim spin-offem jest Fairy Girls, który przedstawia przygody 4 dziewczyn z gildii: Lucy, Erzy, Juvii i Wendy.

 

  1. MASAMUNE-KUN NO REVENGE

4135710-01Rok: 2012

Autor: Takeoka Hazuki

Rysownik: Tiv

Gatunek: Comedy, Harem, Romance, School Life, Shounen

Ilość tomów: 4+

Natknąłem się na ten tytuł zupełnie przypadkowo. Przeglądałem nowo dodane tytuły na jednej z popularnych stron gromadzących rozdziały mang w postaci elektronicznej i spodobała mi się okładka, przeczytałem opis i już byłem kupiony. Tytuł ten opowiada o Makabe Masamune, który pragnie jednego – zemścić się na swojej wielkiej miłości, która w młodości go poniżyła i odrzuciła jego uczucie. W tym celu przenosi się do dziadka i przechodzi rygorystyczny trening, by z grubasa przemienić się w przystojniaka i uwodziciela. Po 8 latach intensywnego treningu fizycznego i mentalnego powraca dokonać swojej zemsty. Niestety, misternie uknuty plan szybko się komplikuje, a jego przeszłość może bardzo łatwo zostać ujawniona.

Jest to rewelacyjna komedia. Pierwszy raz spotkałem się z tematyką zemsty, ujętą w taki niestandardowy sposób, a wszystko to okraszone żartami w dobrym smaku.

Nie ma co się sugerować tagiem harem, gdyż to nie jest harem w klasycznym ujęciu tego słowa, czyli jeden chłopak uwielbiany przez stado dziewczyn. Ktoś ten tag dał, gdyż jest jeden chłopak (a w zasadzie dwóch) i kilka dziewczyn, a w rzeczywistości nie ma tam haremu (a przynajmniej nic takiego nie było przez pierwszych 20 rozdziałów).

 

  1. Fuuka

tumblr_n4gtycK6G01rejw54o1_500Rok: 2014

Autor/Rysownik: Seo Kouji

Gatunek: Drama, Ecchi, Romance, School Life, Shounen, Slice Of Life, Tragedy

Ilość tomów: 3+

Z Seo Kouji pierwszy raz spotkałem oglądając anime Kimi no Iru Machi, które swoją drogą jest dosyć kontrowersyjnym tytułem. Jedni uważają to anime za gniot inni za bardzo fajną serię. Należę do tej drugiej grupy, którym się to anime podobało. Kolejnym tytułem była manga Half & Half, która wywarła na mnie ogromne wrażenie i do tej pory uważam ją za jeden z najlepszych dramatów, które miałem przyjemność przeczytać. Warto wspomnieć też, że Half & Half zostało rozwinięte z one-shota w regularną serię i nadal trzyma poziom, ale nie o tym tytule miałem pisać.

Fuuka opowiada o Yuu Harunie, który przeprowadza się do swoich sióstr, mieszkających w Tokio. Jest typowym nastolatkiem uzależnionym od Twittera. Publikuje na nim co chwile swoje wpisy na temat swojego życia. Podczas jego spaceru po mieście wpada na niego dziewczyna Fuuka Akitsuki (córka Suzuki i Yamato z innego dzieła Seo Kouji pod tytułem Suzuka). Myśląc, że Haruna robił zdjęcie jej majtek, roztrzaskała mu telefon. Myśląc, że ten pechowy epizod z jego życia był jednorazowym przypadkiem spotyka on Fuukę w swojej szkole. Niestety kolejne spotkanie z nią także nie jest szczęśliwe, a ona niszczy mu kolejny telefon. Myśląc, że już gorzej być nie może, trafia on do klasy, w której owa dziewczyna także jest. Jak ich losy się potoczą dalej, dowiedzieć się można czytając ten komiks.

Fuuka to świetny tytuł. Manga ma przepiękne rysunki, które jeszcze lepiej podkreślają dobrą historię. Postaci są tak wykreowane, że można je pokochać i gdzieś tam w środku kibicować, by podjęli dobrą decyzję w swoich rozterkach. Warto także dodać, że w Fuuce jest kilka powiązań z poprzednimi dziełami  Seo (wspomniana wcześniej Fuuka, którą można było spotkać w Suzuce i Kimi no Iru Machi), ale nie przeszkadza to w odbiorze. Dzięki tym powiązaniom, pokusiłem się także o przeczytanie innych mang tego autora, przy których także bardzo miło spędziłem czas.

 

  1. Over Drive

1OverDrive-01_FID_254x400Rok: 2005

Autor/Rysownik: Yasuda Tsuyoshi

Gatunek: Comedy, Drama, Romance, School Life, Shounen, Sports

Ilość tomów: 17

Tytuł ten jest dosyć nietypowy, a mianowicie już na samym początku poznajemy jego zakończenie, powtórzenie Japonia wygrywa wyścig Tour De France, a na czele peletonu kolarzy jest Mikoto Shinozaki. Wydawałoby się, że skoro znamy zakończenie komiksu to czytanie go mija się z celem. Otóż nic bardziej mylnego! Droga do celu może być równie ekscytująca i wciągająca co jego zakończenie.

Po tym jak poznajemy zakończenie mangi, przenosimy się do początku, jak to wszystko się zaczęło i co sprawiło, że robi to co robi, czyli jaką ofiarą jest Mikoto, gnębiony przez starszych rówieśników zakochany nieszczęśliwie w swojej rówieśniczce Yuki Fukuzawie. Po jednej z rozmów sugeruje mu ona, by dołączył do klubu rowerowego, prowadzonego przez jego brata Yousuke, by odmienił swoje monotonne życie.

Tytuł ten zaskoczył mnie tym, że już na początku znamy jego zakończenie. Niecodzienny zabieg, ale kupił mnie w stu procentach. W końcu to shounen, a te są dosyć przewidywalne i autor umieścił zakończenie na początku, a dopiero później zabrał się za opisywanie całej historii, która też nie jest taka przewidywalna. Rysunki jak na gatunek shounen są bardzo realistyczne, co dodaje tylko smaczku tej serii.

 

  1. Air Gear

Air_Gear_vol01Rok: 2002

Autor/Rysownik: Oh! Grat (Ito Ogure)

Gatunek: Action, Comedy, Drama, Ecchi, Harem, Romance, Sci-fi, Shounen, Sports, Supernatural

Ilość tomów: 37

Manga opowiada o Itsukim Minamim należącym do wschodniego gangu. Poznajemy go w momencie, gdy spuszcza łomot przedstawicielom zachodniego gangu, zdobywając ich terytorium. Ci jednak nie zamierzają tak łatwo oddać swoich terenów i dzięki swoim koneksjom z najgroźniejszym gangiem storm riders w okolicy, ścigającymi się w urządzeniach zwanych Air Treck przypominających wrotki, mszczą się i ponirzają Itsukiego, oraz terroryzują całą szkołę, by nikt się z nim nie zadawał. Wszystkie te wydarzenia sprawiają, że Itsuki jest mocno przybity, a siostry Noyamao, u których Itsuki przebywa, starają się go rozweselić, wprowadzając go w świat Air Treck, który totalnie odmienia jego życie.

Seria dosyć długa, choć gdy ją zaczynałem to prawie całość pochłonąłem na raz. Kto jak kto, ale Oh! Great umie rysować piękne dynamiczne sceny i pełne detali kadry. Wiele osób zarzuca jej brak zasad fizyki, że bohaterowie w samych „wrotkach” potrafili latać, ale ja to akurat zaakceptowałem. W końcu wielu autorów kreuje światy, w których nie wszystko działa tak samo jak u nas (patrz uniwersum Gundam, gdzie 10 metrowe roboty ze stali nie zapadają się pod własnym ciężarem). Fabuła bardzo wciąga, jest dynamiczna, co chwilę się coś dzieje, poznajemy nowe postaci, przeżywamy ich historie, co sprawiło, że są kim są i cały świat Air Gear.

 

  1. AKB49 – RENAI KINSHI JOUREI

AKB49.~.Renai.Kinshi.Jourei.full.1373941Rok: 2010

Autor: Motoazabu Factory

Rysownik: Miyajima Reiji

Gatunek: Comedy, Gender Bender, Romance, Shounen

Liczba tomów: 22 +

Seria opowiada o chłopaku Minoru Urakawie, który jest nieszczęśliwie zakochany w koleżance z klasy Hiroko Yoshinadze. Podczas jednej z przerw dowiaduje się od kolegów, że jego miłość prawdopodobnie ma już kogoś, kogo kocha; pewnego dnia po szkole postanawia ją śledzić i trafia na koncert popularnej w Japonii grupy AKB48, na którym spotyka Hiroko. Ona błędnie myśląc, że Minoru także jest fanem AKB, oznajmia mu, że bierze udział w przesłuchaniu do grupy AKB, oraz że już kilka razy nie udało jej się przejść. Postanawia on pomóc jej i przebierając się za dziewczynę przyjmuje tożsamość Minori Urayama. Wszystko idzie zgodnie z planem do momentu, gdy okazuje się, że przechodzi do kolejnego etapu castingu.

Tytuł kontrowersyjny i podejrzewam, że żadne wydawnictwo nie skusiłoby się go wydać. Byłby na językach całej Polski, a przedstawiciele wydawnictwa zostaliby ukrzyżowani (podobna sytuacja, co z Dragon Ballem i JPF). Mimo wszystko te przebieranki są tak śmiesznie pokazane, a bohater nie robi tego dlatego, że lubi. Świetna komedia. Wiele razy zdarzyło mi się śmiać do monitora podczas czytania tego tytułu. Warto także wspomnieć, że pewne wydarzenia w mandze odnoszące się do epizodów z życia AKB48 faktycznie miały miejsce. Kolejnym elementem zasługującym na pochwalenie są rysunki –  bardzo dynamiczne i cudownie podkreślające energetyczne układy taneczne prezentowane przez dziewczyny.

 

  1. Monster Musume no iru nichijou – dnia 23.03.2015 Studio JG ogłosiło, że wyda ten tytuł

img000001Rok: 2012

Autor/Rysownik: Okayado

Gatunek: Adult, Comedy, Ecchi, Harem, Romance, Seinen, Slice Of Life, Supernatural

Liczba tomów: 6+

3 lata wcześniej świat dowiedział się, że potwory istnieją i zawarły one z ludźmi porozumienie o wymianie kulturalnej między gatunkami. Kurusu Kimihito przez pomyłkę koordynatorki, zostaje wciągnięty w ten program i przyjmuje do swego domu lamię Miię, a jego zadaniem jest zadbanie o nią oraz zintegrowanie jej z ludźmi, by potrafiła sobie poradzić w codziennym życiu pośród nich. Sprawa się jednak zaczyna komplikować, gdy pod jego dach trafiają kolejne dziewczyny-potwory, a kontakt z nimi nie zawsze jest bezpieczny.

Kolejny kontrowersyjny tytuł. Wszak cycków tam dostatek, a widząc, jak Waneko potraktowało swoje ostatnie ecchi podejrzewam, że tutaj połowa stron zostałaby biała. Zdecydowanie nie jest to tytuł dla kobiet (no chyba, że lubią lekko zboczony humor, którego jest tam pełno). Gagi w mandze są przezabawne, a wyskakujące cycki nie są tak wymuszone jak w innych tytułach (np. To Love Ru: Darkness, bo w pierwszej części jeszcze to jakoś się kleiło z fabułą), a wszystko wykończone pięknymi rysunkami.

 

  1. Zetman

Zet.full.1061487Rok: 2002

Autor/Rysownik: Katsura Masakazu

Gatunek: Action, Drama, Mature, Romance, Sci-fi, Seinen, Supernatural, Tragedy

Liczba Tomów: 20+

Seria ta opowiada o Jinie Kanzakim, który ma możliwość przemiany w Zet i jest tak zwanym graczem, czyli genetycznie zmodyfikowanym człowiekiem zdolnym przemienić się w potwora, stworzonym do walki z innymi graczami w celu zapewnienia rozrywki bogaczom, oraz Koudze Amagim, człowieku, który od małego chciał zostać super bohaterem. Oboje walczą z graczami, którzy zagrażają ludziom. Obaj jednak kierują się innym poczuciem sprawiedliwości.

Tytuł świetny! Kilka osób polecało mi go, zanim się za niego zabrałem. Obejrzałem najpierw anime, a później zabrałem się za mangę, gdyż było mi mało. Jest to dosyć mroczny tytuł ukazujący, że nie zawsze białe jest białe, a czarne jest czarne, a starcie dwóch różnych poglądów na temat sprawiedliwości pokazuje jeszcze bardziej, że nie wszystko jest tak proste, jak by się to mogło wydawać. Mroczne, szczegółowe i przepiękne rysunki Katsury Masakazu dopełniają całość i są jak taka wisienka na torcie przy dobrej historii.

 

  1. THE WORLD GOD ONLY KNOWS

twgok-volume-1Rok: 2008

Autor/Rysownik: Wakaki Tamiki

Gatunek: Action, Comedy, Harem, Romance, School Life, Shounen, Supernatural

Liczba tomów: 26

Manga opowiada o Keimie Katsuragim, który cały dzień grałby w symulatory randek. Przez społeczność internetową postrzegany jako bóg, który potrafi zdobyć serce każdej dziewczyny, przez pryzmat ilości opublikowanych opisów na przejście gier. Pewnego dnia dostaje tajemniczą wiadomość, w której zostaje poproszony o pomoc w zdobyciu dziewczyny. Zgadza się, by pomóc i sprawa zaczyna się komplikować, bo nie chodziło o zdobycie jednej dziewczyny w grze, a kilku dziewczyn w świecie realnym, którego Keima nienawidzi z całego serca. Czy wiedza zdobyta w niezliczonej ilości gier pomoże mu w tym wyzwaniu?

Seria swego czasu mega popularna i każde wydawnictwo było proszone o nią nie jeden raz. Po zakończeniu, szum o niej ucichł, dlatego odświeżam tutaj. Manga została zakończona w sensowny sposób i choć pytań bez odpowiedzi pozostawiła dużo, to i tak myślę, że warto ją wydać dla zawartej w niej historii. Być może autor się nad nami zlituje i wyda drugą część, bo zdecydowanie ma talent do pisania wciągających historii.

Do tej serii wyszły także 2 spin-offy.

 

  1. YASASHII SEKAI NO TSUKURIKATA

cv_o_c_yasashii_sekai_no_tsukurikata_ch03_p00Rok: 2010

Autor/Rysownik: Takeba Kumiko

Gatunek: Drama, Romance, School Life, Seinen, Slice Of Life

Liczba Tomów: 6

Manga opowiada o młodym geniuszu Yuu Tomonadze, który w wieku 13 lat został przyjęty na studia w Ameryce. Po ich ukończeniu prowadzi własne badania, jednak został zmuszony odejśc po tym, jak stracił fundusze na nie. Wraca z powrotem do Japonii, by znaleźć sponsorów na nie, lecz i to nie wychodzi. Dostaje propozycję od przyjaciela, by zostać nauczycielem w szkole tylko dla dziewczyn.

Tak patrzę na tagi, które skopiowałem i kłamią! Jednak zdecydowałem się ich nie zmieniać. Chodzi dokładnie o tag seinen. Zdecydowanie to josei/shoujo, bo są tak pięknie pokazane uczucia, a sama manga swoją treścią celuje w dziewczyny. Mimo to kupiłbym. Historia jako całość, oraz te kilka wątków pobocznych jest piękna. Gdyby szybciej publikowano rozdziały, to pewnie przeczytałbym całość jednym tchem. Z drugiej strony to dobrze, że wychodzi tak wolno, bo można się tym delektować.

To jest moje 10 tytułów, które chciałbym, aby zostały wydane w Polsce. Jak wspomniałem na początku, numerki są przypadkowe i wszystkie tytuły tutaj wymienione zapewniły mi bardzo dużo rozrywki. Dużo tytułów, takich jak: Nozaki Ana, Sekirei, Rainbow, czy Yanki-kun to Megane-chan nie zostało wymienionych, no ale jeśli wpis się spodoba, to podzielę się kolejnymi dziesięcioma tytułami, które czymś mnie urzekły i uważam, że są warte wydania w kraju nad Wisłą.

6 thoughts on “10 tytułów, które chciałbym zobaczyć w Polsce w wersji papierowej

  1. Yay, post 😀

    Bardzo fajny temat notki! Choć ja z takimi rankingami mam trochę problem, bo z jednej strony lubię mieć mangi w papierze na półće, a drugiej portfel mnie boli…*właśnie zbiera się do zrobienia zbyt dużego przelewu na kolejne tomy ;__;*
    Z podanych wyżej tytułów akurat nic nie śni mi się po nocach, ale przypomniało mi się, że miałam wreszcie zerknąć na The World God Only Knows, bo już wielokrotnie o tym tytule słyszałam.

    Chętnie zobaczę kolejne rankingi 😀

    Polubienie

    1. Nic nie pisz o nadrabianiu zaległości! Tylko Berserka kupuję na bieżąco i Haganai (będzie recenzja), reszta czeka na lepsze czasy(jak będę miał czas by czytać zaległości). Swoją drogą polecam każdy z tych tytułów i warto, także masz czas to czytaj The World God Only Knows 😀

      Polubienie

  2. W sumie większość tytułów na których wydaniu mi zależało jakimś dziwnym trafem jest albo będzie można po naszemu kupić, mimo, że jeszcze kilka lat temu uważałam, że to niemożliwe. Z mojej listy must have została jeszcze tylko 37 tomowa szojka – Hana Yori Dango, ale wątpię żeby ktoś się pokusił o wydanie, bo długie i stare. Chociaż nadzieja umiera ostatnia 😉

    Polubienie

Skomentuj

